Bildiğiniz
gibi Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi kredili sisteme
başladı. Bu yeni sistem olumlu yönlerinin yanı sıra beraberinde
sorunları da getirdi.
AÖF’nin
yeni kredili sistemini, üst dönemlerden fazla ders alıp erken mezuniyet
hakkı tanıyor. Bunun yanı sıra, yeterli ortalamayı tutturamadığınızda
birçok dersi tekrarlıyorsunuz. Bağıl değerlendirmeye dayalı “koşullu
ders geçme sistemi” getirilerek bütünleme de kaldırıldı. Şu sıralar
öğrencilerin en büyük tepkisi de bu yönde.
Bu
sistemde öne çıkan en büyük sorun, aslında “ezberci eğitim”i
arttırmasıdır. Daha çok bilgiyi ölçen sorulara ağırlık verilmiş. Soru
sayısının 20’ye düşürülmesi de ayrı bir sorun. Ölçme ve değerlendirme
açısından düşünüldüğünde sınavın geçerliliği ve güvenirliği tartışılır
boyuttadır. Bilgiye dayalı bu 20 soruyu, ortalama 8-10 dakikada
cevaplayarak bir dersin testini bitirebiliyor, 30 dakika gibi kısa bir
sürede de 3-4 derslik sınav oturumunuzu sonlandırabiliyorsunuz. Burada
ders çalışmanızdaki ezberci yönteminiz öne çıkıyor. Ne kadar bilgi
depolarsanız o kadar başarılı sayılıyorsunuz. Nitekim, bu bilgiler bir
süre sonra uçup gidiyor hafızanızdan.
Şu
günlerde en çok tartışılan ve AÖF öğrencilerinin kanayan yarası haline
gelen, bütünleme sınavlarının kaldırılmasıdır. Bu değişiklikle ilk
bakışta öğrenmeyi zorlayıcı bir yarar sağlanacağı sanılsa da, değişen
sistemin getirdiği sorunları daha da büyütmüştür. Örgün öğretimden
farklı bir kulvar olan AÖF sisteminde, bütünlemenin kaldırılması
öğrencileri hak kaybına uğratmıştır. Eğer, bu yeni AÖF sistemi, örgün
eğitim gibi kaliteli bir mecraya ulaşma amacıyla oluşturulduysa, sistem
tümüyle yeniden kurgulanmalı, bilgiden çok yoruma dayalı sorularla
kalıcı bir eğitim sistemi oluşturulmalıdır. Fakat, “açık öğretim
sistemi, örgün eğitimdeki yüz yüze eğitimin yerini zaten
dolduramayacaktır.” Bu nedenle bütünleme hakkı geri verilmelidir.
Genel olarak baktığımızda yeni sistemin getirdiği sorunları şöyle sıralayabiliriz:
- Kitapların özensiz hazırlanması ve geç basılması
- Bütünleme sınavının kaldırılması
- Testlerde 20 soru sorulması ve ölçme-değerlendirme sorunları
- Yorum gerektirmeyen sadece bilgiye dayalı sorular
- Vizeler ile finaller arasındaki kısa süre
- TRT Okul’daki derslerin yetersizliği ve belli bölümlere yoğunlaşması
Umarım bu yeni sistem olumlu sonuçlar verir. Hep birlikte göreceğiz.
Açık öğretim sistemi üzerine yazılarımız devam edecek.
Derslerinizde başarılar dilerim.
Üzeyir KADIOĞLU
0 yorum:
Yorum Gönder